Benni Ulbrink

back in Denmark... life as usual

so far I still plan to blog in danish - if I ever blog. Requests for me to blog in english are welcome.

Yosemite Park!

ForsidePosted by Benni Ulbrink Wednesday, June 27 2007 07:11:50

I weekend tog jeg til Yosemite Park med 'the Bug Bus' og lad mig starte med at sige at det er et helt fantastisk sted. Utrolig smukt! Forskellige hostels i byen har et samarbejde med et hostel i Yosemite Park - The Bug, som har arrangeret denne 'bug bus', der så henter folk i San Francisco. Lørdag og søndag er der så arrangeret ture til parken, frokost osv og bliver derefter kørt tilbage til SF. Hostellet ligger ca. 25 mil fra dalen, som er den egentlige park.

Jeg havde booket turen tirsdag, så det var lige ved at der ik var plads, men jeg kunne sove i telt, hvis jeg ville. Det ville jo langt fra være første gang jeg sov i telt, så det sku da ik holde mig tilbage. Turen derop gik ganske fint, en køretur på 3-4 timer, og de andre i gruppen virkede allerede rigtig fine, så det tegnede til at blive en god weekend. Der var endda en dansk pige i blandt, som er au pair i Palo Alto syd for SF.
Vi ankom til 'the Bug' kl. 23ish og var alle lidt trætte ovenpå køreturen og taget i betragtning at vi sku mødes kl. 7.30 næste dag gik alle i seng. Foruden mig var der et engelsk par, som os skulle sove i telt og vi blev vist hen til hvert vores telt, hvor der var soveposer mv, så den var fjong... troede vi. Brian, vores guide, har tydeligvis været mere træt end hva godt er, for midt om natten bliver jeg vækket af en lygte der lyser mig i ansigtet og en fremmed kvinde, der begynder at råbe af mig. Umiddelbart er det jo ik det værste der ka ske at blive vækket af en kvinde, men da ordvalget var noget i stil med; "What are you doing in my tent?", "get the fuck out of my tent!" "This is my tent and my sleeping bag, get the fuck out!"... så er det jo ik lige fordi man smiler. Jeg var tilsyneladende blevet vist et forkert telt. Tilmed et telt der ik tilhørte hostellet, men var privat, så det var jo flot... Kontoret var lukket, men heldigvis var der 3 tyske drenge, som endnu ik sov. De havde en tent cabin med plads til 4, så de sov 2 i dobbeltsengen og jeg ku dermed låne den ene seng og et tæppe. Jeg frøs dog en hel del og fik dermed ik meget søvn smiley (Næste dag fik jeg dog beklaget mig og fik nogle penge tilbage, en god nattesøvn og heldigvis ska der mere til at ødelægge mit humør smiley)

Lørdag kørte vi til Yosemite Parken og første stop var Mariposa Grove, hvor de største af de kæmpe store træer er. Forskellen på disse og Redwood træerne er at disse er tykkere, men knapt så høje. Vores lille gruppe bestod af 14 personer, inkl vores guide Brian, hvilket lige præcis er hva der er plads til i 'the Bug bus', som egentlig bar er en mini-van. Herefter kørte vi til Sentinel Dome og på toppen af dette bjerg spiste vi frokost med en fantastisk udsigt! Bla. ka man se 2 vandfald samt 2 seriøst stejle klipper, som folk klatrer på. Det tager ca. 4 dage at klatre den største, så folk sover i deres seler og klatrer mest om natten. Både af hensyn til solen, men os fordi risikoen for at møde slanger er mindre.. tak for kaffe, siger jeg bare.
Efter frokost kørte vi videre til bunden af Vernal og Nevada Falls. Vi regnede ik lige med at vi sku gå så langt, men der var et pænt stykke op til toppen. Det var dog en fantastisk gåtur og at se vandfaldet fra toppen var det hele værd. Det er svært at sige hva der var flottest. Udsigten herfra eller fra Sentinel Dome.
Da vi kom tilbage var der lækker aftensmad og mulighed for at købe øl - det var tiltrængt, hehe. Kristina (den danske pige) og Karolin, som er au pair fra Tyskland, var helt opsatte på at vi sku ha lejrbål, så jeg fandt spejdertricksne frem og tryllede lidt ild. Der sku dog ik trylles meget med det tørre brænde, så jeg lod mere som om jeg hjalp en masse, mens jeg nød pilsnerne smiley Bålet sku dog slukkes kl. 23... eller deromkring, så vi kom rimelig tidligt i seng.

Søndag stod vi noget senere op, hvilket var meget rart. Efter morgenmaden blev vi kørt op på toppen af et bjerg, hvor vi blev sat af med nogle elendige mountain bikes. På den ene var bagbremsen gået i stykker og en anden havde et hjul, der slingrede... Rimelig ringe, men vi havde alligevel en fin tur ned af en rigtig 'dirt road' med en fantastisk udsigt.
For neden af bjerget fulget vi en flod og længere nede af den holdt 'the bug bus' og ventede på os ved en sandbanke, hvor vi ku svømme i floden. Det var helt perfekt. Utrolig natur, lækkert vand, en bagende sol og store klipper man ku hoppe fra. Totalt i orden.

Resten af oplevelsen må I drømme jer til på billederne. Jeg så i øvrigt os en lillle bjørn, men det var i forbi farten fra bilen og vi ku ik stoppe. Så jeg glæder mig mere til at se fars billeder af den bjørn de så, hehe. Ellers ser man mest hjorte, egern o.lign. i parken. Dem er der til gengæld masser af.
Næste weekend tager jeg til Las Vegas og Gran Canyon. Jeg har fået fri fra arbejde fredag, så jeg har en lang weekend. Det ska nok blive en fed oplevelse! smiley