Benni Ulbrink

Tilbage i Danmark...Forside

Posted by Benni Ulbrink Monday, November 26 2007 15:37:52

Ja, nu er der jo gået en god tid siden jeg egentlig vendte hjem til det danske land og meget af det hele er der sket. Det er jo noget af en transformation igen at skulle gå i skole og tænke på penge igen, hehe... men alt i alt er det dejligt at være tilbage. Ude godt, men hjemme bedst, som H.C. Andersen vist en gang har sagt. Så nu går livet derudaf i rask trav. Jeg er igen at finde i Operaen de fleste aftener om ugen og så nyder jeg de danske pi.. pilsnere og at gense gamle venner. Tak drenge og piger, I er sku alle tiders smiley Jeg er imidlertid ikke så meget på arkitektskolen, da jeg blev optaget på et byplankursus som omhandler den kommende metrocityring i konteksten "København som Metropol?" Et super spændende projekt som primært foregår på GEOcenter og er tværfagligt, men desværre tager så meget af min tid at jeg ikke følger undervisningen på arkitektskolen. I min gruppe er vi foruden mig som arkitekt, 2 ingeniører, 2 geografer og en etnolog, så det er virkelig givende os selvom jeg savner min blyant... piv, det er længe siden jeg har skrevet rapport og gal hvor jeg ikke savner det smiley

Nå, men spørgsmålet går så lidt på: Hvad skal jeg bruge denne blog til? Jeg tror ikke I skal forvente så meget, men måske i fremtiden jeg finder på et gennemgående element. Indtil da kan det være der dukker lidt løst og fast op, som jeg støder på soger og glæder i livet smiley

New OrleansForside

Posted by Benni Ulbrink Wednesday, August 29 2007 04:21:25

Bedre sent end aldrig, som man siger. Jeg vendte tilbage til San Francisco sent i fredags efter nogle helt fantastiske dage i New Orleans. Der er ingen tvivl om at Katrina har hærget store dele af byen, men the French Quarter mv er stadig intakt og man kan virkelig fornemme hvor charmerende byen har været og i stor stil stadig er! Den største mærkbare påvirkning som Katrina har haft, når man ik tager skaderne i betrægtning er at knap halvdelen af byens befolkning stadig ikke er i byen. Til tider virker byen nærmest tom og de er helt vilde med turister og man bliver hele tiden takket for at være kommet til byen - lidt mærkeligt. Hvem vil ikke til New Orleans? hehe.

Jeg boede på et hostel, der hedder India House, der ligger lidt uden for centrum. Til gengæld er det et super charmerende hostel og så har de en pool, hvilket hurtigt bliver super vigtigt, når det er små 40 grader og tæske høj luftfugtighed smiley Fra Hostellet ka man med nemhed tage en trolley (lidt sporvogns agtig vogn), som kører ned af Canal Street, i stedet for at gå, hvilket vil tage små 30 mins.

Jeg brugte de fleste dage på at gå rundt nede i byen og fornemme stemningen og aftenerne blev kick-startet ved pool'en og endte på Bourbon Street. Bourbon Street gav en én sjov fornemmelse af Jomfru Anne Gade i Aalborg.. dog med en del flere stripklubber. Efter Vegas var disse dog ikke så interessante, men rart at man igen ku nyde en øl, mens man går fra en bar til en anden. Foruden Vegas er det vist kun i Lousiana at det er tilladt.
Der bor overraskende mange kendte i New Orleans og vi så da også nogle af deres huse i the Garden District. Brad Pitts børn skulle efter sigende os gå i skole et sted hernede, men ved ikke helt hvor. Jeg tog en så kaldt walking tour i både Garden District og French Quarter, hvilket var super godt, da man så også fik fortalt New Orleans historie og fik lidt mere viden omkring de forskellige kirkegårde og skikke, som har været specielle for New Orleans. Byen er også kendt for deres tro på voodoo og genfærd med videre. Jeg tog dog ikke nogen af de ture, men fik lidt fortalt i forbindelse med at vi så Anne Rice' hus (den ret kendte forfatter).
Torsdag tog jeg på en sumptur i mit store håb for at se alligator og måske andre fede dyr, men det skete desværre ikke. Big Al er åbenbart begyndt at æde de mindre alligatorer igen og der er derfor en del mindre af dem i sumpen. Det var dog stadig en fed tur og man har jo trods alt set en gator før smiley

Personlig note: Flyv ikke med AirTran igen, hvis det ka undgås... Mit fly fra New Orleans tilbage til San Francisco var blevet aflyst og jeg var derfor blevet ombooket på et senere fly. Men dette fly var så meget senere at jeg først ville være i San Fran kl. 21.30 og dermed misse Football kampen Rams @ Raiders, som jeg havde billetter til. Jeg ku dog godt få mine penge retur, men alle andre fly med så kort tid ville koste næsten $200 mere... smiley Deusden har jeg dem stærkt mistænkt for at aflyse mit tidlige fly fordi de ikke var fyldt nok - bastards! smiley Skide irreterende for at sige det lige ud og da jeg endelig kom til Atlanta, hvor jeg sku skifte fly, var det så stærk regnvejr at vi blev yderligere forsinket. Dvs. det tog mig over 20 timer at komme fra New Orleans til San Franciso... men nu er jeg her og det er slet ik så tosset. Jeg har jo klaret diverse turist ting tidligere, så jeg slapper blot af drikker lidt ekstra bajere om aftenen, hehe. I dag spiste jeg frokost med Bob og Doug fra BTa, hvilket var rigtig hyggeligt. Doug spurgte om jeg ville med til en Baseball kamp i morgen og det sagde jeg self pænt "ja, tak" til. Det betyder dog at jeg nok ikke kan live drafte hele mit hold til Fantasy Football, men det må jeg jo tage med, hehe.

Vi ses om ik så længe. Alt i alt ser jeg meget frem til et gensyn med København og jer alle sammen igen!

Dallas and the Cowboys!Forside

Posted by Benni Ulbrink Monday, August 20 2007 00:25:18

Så kom jeg til Dallas og det var noget af en rejse. Jeg dummede mig for vildt da jeg skulle afsted fra Chicago. Jeg var overbevist om at jeg skulle flyve fra O'Hara, som jeg også landede i, men det viste sig at være Midway Airport.. flot. Og jeg fandt self først ud af det da jeg var i O'Hara og selvom jeg oftest tager afsted i god tid, var dette en undtagelse. Nå, men der var jo ik så meget at gøre, så jeg satte mig tilbage i toget og drog mod midway. Da jeg ankom der, var jeg dog heldig at ku få det næste fly kl. 21.25. Så langt, så godt, men mit held var helt til hundede denne dag. Det begyndte at regne og så meget at lufthavnen stod stille i over en time og vores fly fra ku ikke lande i Chicago, så vi ku komme på... skod. Det endte med at jeg først var i Dallas lufthavn kl. 01.30. Dvs. jeg ik ku hente min lejebil og Mads var til møde (med Finland), så jeg valgte at sove i lufthavnen istedet for at tage en taxi.

Jeg havde dog heldigvis lidt selvskab i lufthavnen og så kom jeg jo tidligt op torsdag morgen, hvilket vil sige jeg havde hele dagen til at leje turist. Som de fleste andre byer turede jeg downtown første dag og Dallas var egentlig ret fed. Jeg kørte ind til centrum og parkerede under turistkontoret - praktisk. Self var det slet ik billigt fandt jeg ud af senere, men sådan er det jo at være turist smiley Jeg vidste slet ik der var så mange fede bygninger i Dallas, så byen har mere end bare The Cowboys, hehe, og så er det skide varmt! små 40 grader hele tiden.
Næste dag kørte jeg blandt andet til Fort Worth for at se 2 super fede museer og FW Stockyards aka. et western sted. Om aftenen tog jeg med Mads og Evelyn til Evelyns forældre og sidste BBQ. Det var meget hyggeligt og hendes far er os Cowboysfan med seasontickets og det hele smiley Jeg burde self lige nævne at jeg har boet hos Mads og Evelyn de dage jeg har været her. De har en fin lejlighed lige nord for Dallas i en rigtig fed del af byen. Det er endda lidt urban agtigt med caféer og lignende nedenfor og sømmepøl i baghaven - nice.

so... WHAT ABOUT THEM COWBOYS!... yes, så blev det lørdag, hvor Denver Broncos gæstede Dallas Cowboys. Inden kampen tog Mads og jeg ind til et mall med en Dallas Cowboys butik, så jeg ku få købt noget gear! Jeg fik mig en jersey med DeMarcus Ware, en cap, en masse crap og et medlemsskab oven i hatten og brugte kun omkring $150 smiley
Det var kort sagt en rigtig fed oplevelse at se kampen og billetterne var slet ik så tossede, selvom man godt ku ha været tættere på banen - og så vandt vi 31-20, muahaha smiley

Vi ses i New Orleans!

ChicagoForside

Posted by Benni Ulbrink Wednesday, August 15 2007 20:18:14

alt alt for vildt. Chicago er meget imponerende. Chicago er klart et slags mekka for arkitekter og det synes os at ku ses på turisterne, hehe. Centrum er lige så tæt og endnu højere end Seattle, men bygningerne er meget mere imponerende. Man ka virkelig mærke Chicagos store arkitektoniske historie, når man kigger på byen. Efter den store brand sidst i det 19. århundrede blev centrum genopbygget og starten på de første højhuse blev opført ved brug af et stålskelet istedet for sten. Blandt 'must see' bygninger er Sears Tower (vist nok verdens 5. højeste), Hancock Tower, the Rocketry osv osv.
Chicago er også byen hvor en af mine gamle favorit arkitekter, Frank Lloyd Wright, er fra smiley Foruden et par ombygninger og interiør har han mest tegnet villaer i Chicagos forstæder. Blandt andet et stort antal i Oak Park, hvor han også selv boede i over 20 år. Hans bedste, Fallingwater, ligger desværre ik i byen og er ret svært at komme til, så jeg prøvede ikke.

Jeg boede på HI-Chicago hostellet, som ligger i kanten af the Loop. Foruden den fine placering har det dog ikke imponeret. Rengøringen er sjusket, morgenmaden er ringe og så er det kæmpe stort... dvs. det er ikke hyggeligt og internationalt, som de andre jeg har været på. Der er mange familier, skoler og endda forretningsfolk, der bor her. Der medvirker os at man ik ka nyde en øl på hostellet og selvom der er så mange beboere er det langt fra alle som er med på fest og farver.. Det lykkedes mig dog alligevel at komme ud og drikke hver aften på nær den første og sidste, hehe.
Chicago er i øvrigt noget dyrere end både Seattle og San Francisco. Eller sådan føles det i hvert fald. Det er svært at få et godt og billigt måltid uden at det ska være fastfood... trist.

Første aften på pubcrawl'en mødte jeg i øvrigt en anden arkitekt. Christine, fra Tyskland, som blev færdig før sommeren. Meget cool at have en anden nørd at snakke med, når man turer rundt og kigger på bygninger smiley

om få timer flyver jeg så til Dallas, hvor jeg blandt andet ska se Dallas Cowboys kampen lørdag smiley

SeattleForside

Posted by Benni Ulbrink Friday, August 10 2007 19:19:40

Mandag aften ankom jeg så til Seattle. Mit første indtryk var at nu var jeg da kommet til en storby om ik andet.. Bygningerne er høje og tætte over det hele i indre by. Gad vide om det bliver endnu vildere når jeg kommer til Chicago? Det kedeligste ved Seattle er at det 90% af tiden er skyet og gråt. Det er såmænd varmt nok, men diset og det småregnede også nogle af dagene. Nu hedder det sig self os at det regner op mod 300 af årets 356 dage, så det må man jo forvente, hehe.

Seattle har noget mere verdensarkitektur at byde på end Vancouver og bygningen som tar prisen er uden tvivl biblioteket af Louis Kahn - simpelthen fantastisk. Derudover har de os en bygning af Frank Gehry og selvom jeg ik er en fan er det jo meget sjovt at se. Har ikke sat mig ind i hvem der står bag diverse højhuse, men jeg kom da op i det højeste af dem og skød nogle billeder, hehe. Og så var der også Seattle Seahawks qwest stadium samt Safeco Field (baseball), som begge er ret fede stadions.

Jeg boede på the Green Turtoise, som mere eller mindre er det eneste hostel i Seattle - vildt nok. Det er skam et udemærket hostel, værelserne er dog ultra små, men stedet har charme, ligger godt og arrangerer også diverse udflugter mv. Jeg tog naturligvis med på den nærmest obligatoriske pubcrawl smiley Det skulle dog vise sig ikke at være en helt almindelig pubcrawl... vi blev smidt ind i en bus med mad, købte nogle øl på vejen og drog derefter ud til Jimi Hendrix gravsted... Det er vist første gang jeg har drukket øl på en kirkegård og det er uden tvivl ulovligt, men sjovt var det og jeg er ik i tvivl om at gamle jimi-drengen var med på ideen smiley

Af andre udflugter jeg tog var at finde Kurt Cobain's hus! Som gamle Nirvana fan har Seattle altid stået for mig som et slags mekka. Det viste sig ikke at være nogen turist attraktion overhovedet, men jeg fandt da endelig frem til hvilken bus mv jeg skulle tage - tak google og manden i kaffeforretningen, hehe.
Da jeg først var derude var man dog ikke i tvivl om at det var rigtigt. Der var en fin bænk ved siden af huset, hvor diverse fans havde skrevet hilsner og der var endda penne, så fremtidige fans ku gøre det samme. R.I.P Kurt, du betød sku meget for den tid!

og nu venter Chicago! - det var i øvrigt tæt på at jeg var kommet her en dag senere. De manglede firvillige til at tage et senere fly og tilbød, $300 gavekort, hotel og aftensmad til gengæld, så jeg tilbød self min hjælp, som den flinke mand jeg er, hehe. Det viste sig dog ik at blive nødvendigt - øv, hehe.

Vi ses rødder! smiley

VancouverForside

Posted by Benni Ulbrink Tuesday, August 07 2007 08:31:02

Var alt hvad jeg havde hørt den sku være og lidt til. Byen har en helt fantastisk atmosfære og energy. Det er egentlig lidt sjovt at den virker så godt for det meste af byen synes at være bygget i 90'erne i glas og stål, hvilket jeg ikke lige umiddelbart ville forvente ku skabe en fin setting. 2 områder af downtown er fra gammel tid, nemlig Gastown - som nu mest er butikker og enkelte caféer, samt Yaletown - som består af Granville Street, der er gamle varehuse - nu caféer og højhuse langs vandet. En anden meget vigtig detalje, som gør byen hyggelig af færdes i, er alle træerne og de åbne pladser og græsplæner mellem bygningerne. Det er mere som om højhusene er placeret i store parker end at være i en storby. Et andet populært sted i byen er Granville Island, som bla. huser et lokalt bryggeri og før i tiden var et industriområde, men nu er et turist mekka med marked, små butikker og hotte restauranter. Derudover er der Stanley Park, som tilbuder en masse smukke kig mod byen, Vancouver North og Island. Omkring hele indre by er vandkanten i øvrigt åben for offentligheden, hvilket gør at man ka gå og cykle hele vejen rundt. Selv i København kan vi ikke det... smiley

Jeg boede på Cambie Hostel - Gastown nede i byen. Selve hostellet var super fint med gode værelser, selvom der ikke en gang var nogen vask og spejl på værelset. Deres fællesrum lå også mærkeligt og uinteressant, men til gengæld består hele stueetagen af en står bar (og hostellets lobby). Det er dog ikke byens fineste bar og der var bla. slagsmål den første aften... men det var nu meget sjovt alligevel. Jeg slog mig først ned ved nogle franskmænd jeg havde set boede på hostellet. De var meget flinke, men jeg blev endnu en gang mindet om at jeg aldrig formåede egentlig at lære fransk smiley Men så skete der noget højst uventet. Oppe i baren sætter der sig en gut ned, som til forveksling ligner en gut jeg mødte i USAHostel i Las Vegas og minsandten om det ikke var ham. Manuel fra Schweis, som siden Vegas havde købt en bil i Seattle og nu befandt sig på selv samme Hostel som jeg i Vancouver... meget underholdende. Vi slog pjalterne sammen igen og festede til den lyse morgen.
Næste morgen spiste vi brunch nede i byen, aftalte at mødes senere og jeg drog på sightseeing rundt i byen. Lørdag aften sku der være finale i fyrværkeri ved Britain Beach. Manuel og jeg mødtes ved hostellet, satte os ned i baren og spiste noget mad og drak en røvfuld øl, hvoefter vi begav os mod stranden (og en 6-pak). Jeg fandt aldrig rigtig ud af om det er ok at drikke 'offentligt' i Canada, men vi blev ikke stoppet, så den var jo i vinkel. Fyrværkeriet var bestemt imponerende og blev affyret til musik. Med den gode stemning fulgte vi efter de flere hundrede tusinder af mennesker tilbage mod byen og fandt en bar. Manuel skulle efter sigende være en rimelig habil salsa danser og selvom jeg er herre ringe, så er det jo fedt, så vi spurgte bartender-tøsen om vej og drog derefter afsted. Vi kom dog lidt ud af kurs og fandt det aldrig. Mens vi stod og kiggede forvirret rundt mødte vi en lokal pige, Angie, som selv var på vej i byen og tjaa, hvorfor ik, så vi tog med til denne klub istedet. Det var super hyggeligt og hun var alletiders, så hun legede tilmed guide om søndagen og fik middag til gengæld. En fin lille byttehandel smiley

I dag mandag er jeg så ankommet til Seattle. Jeg havde forventet at tage toget herned, men toget viste sig at være en bus... det gjorde dog ikke det store, da det kun er en 4 timers køretur og turen over grænsen gik også fint. Mit visum gælder dog ikke mere og jeg måtte udfylde diverse papirer igen og er nu tilbage som 100% turist.
Jeg er dog ret mærket efter de sidste dages festivitas, så nu vil jeg smutte i seng og være klar til at lege turist igen i morgen.

Husk at tjecke billederne på picasa smiley

Kaere dagbog..Forside

Posted by Benni Ulbrink Thursday, August 02 2007 23:47:49

saa er tiden endelig kommet, hvor jeg rejser videre ud i den store vide verden. Igaar, onsdag, flyttede jeg ud af lejligheden og ind paa USAHostels nede i Centrum og det foeles godt. Fredric og jeg havde en fin farvel, jeg fik mit depositum og var ellers afsted. Maa indroemme at jeg endte med at vaere godt traet af den mand... jeg vil ellers mene jeg er ret nem at komme godt ud af det med, men Fredric bliver jeg aldrig bedste venner med smiley

I morgen, fredag, flyver jeg til Vancouver i Canada, mit foerste stop paa rejsen. Det bliver helt fantastisk. Er endnu ik helt sikker paa hva jeg ska se deroppe, men det kommer uden tvivl til at inkludere diverse bygninger, hehe.

I loebet af den sidste uge har jeg faaet set baade den nye Harry Potter og The Simpsons Movie. Begge for naer topkarakter! Harry Potter er som de andre rigtig fin og jeg saa den i IMAX - thing big!(tm), 3D kvalitet, hvilket var ret fedt. Jeg tror dog ikke jeg ville bruge de ekstra penge en anden gang, da det til tider var naermest forstyrrende at laegge maerke til effekterne, hehe. Hele den sidste kampscene var i 3D. Dog var billedet og lyder ogsaa bedre end de almindelige biografer herovre, saa det meget fedt.
The Simpsons Movie ER sjov! as simple as that. Det foeles slet ik som om den er saa lang og man er bestemt ikke traet efter de normale 30 mins. simpsons afsnit. Der er flere rigtig fede hentydninger i filmen og hvis I endnu ik har set den, saa husk at blive der til rulleteksterne! Maggie siger sit foerste ord nogensinde smiley

Vi ses om en maanedstid.

EARTHQUAKE!!!Forside

Posted by Benni Ulbrink Sunday, July 22 2007 21:27:46

yessir, den er god nok. Jeg oplevede mit første jordskælv natten til fredag kl. ca. 04.43. Det vækkede mig lidt som ved lyden af en dør, der bliver smækkket rigtig hårdt. Det målte 4.2 på richterskalaen, så det var ikke så stort og epic centret var ovre i Oakland, så vi fik kun efterdyngingerne. Hele huset rystede kort og vibrerede derefter i nogle minutter. Lidt cool smiley

Igår, lørdag, var planen at jeg gå en hike med SF Bay Area hikerne, som jeg tidligere var oppe i Muir woods med. Vi ville gå en mindre tur fra North Beach til Sutra Baths ved Ocean Beach, men Adam, som arrangerede det hele var blevet syg og derfor tænkte folk vist at vi blev hjemme... Vejret var dog perfekt igår, så det skulle da ik stoppe mig og min ven Sony "the wonder camera," så jeg tog tasken på ryggen og trillede afsted. Turen langs kysten gik forbi en masse steder jeg ik havde set, bl.a. Legion of Honor, Baker Beach, Lands End og Sutra Baths og det var en fantastisk tur på ca. 10 kilometer.
Billederne fortæller sikkert mere end jeg ka eller gider beskrive, men ka da oplyse at den ene ende af Baker Beach tilsyneladende er SFs nudist område.

Der skulle være nogle billeder nu, men ikke alle. Picasa driller mig lidt...